tirsdag den 30. november 2010

DIY - flettet stjerne.

Som lovet, kommer her min DIY på den flettede stjerne. Jeg har for min egen "spændings skyld" lavet den i lidt andre stoffer end de sædvanlige liberty stoffer, men jeg må indrømme at liberty stofferne er en del nemmere at arbejde med, da de er noget finere i kvaliteten og derfor lettere at folde, så de kan bestemt anbefaldes!
 Nå, men her en lidt mere retro og buttet én af slagsen:



Klip 4x stof af 8x30cm


Fold siderne ind til midten


 Fold derefter på midten 
(måler nu ca. 2x30cm)


Fold så båndet på den anden led så den ene ende er ca 3cm længere end den anden.
(Dette gøres på alle 4 stykker stof)


Vend alle siderne så den korte del vender opad, 
og dan en firkant ved at alle bånd foldes ind i hinanden.


 Stram til og vend arbejdet om på den anden side. Fold alle de lange ender ind over hindanden,
(jeg har startet med at folde den blå derefter orange, grøn og til sidst lilla)


Den sidste foldes ind under den første, som her den lilla ind under den blå
- nu er arbejdet "låst"
(det kan godt være svært at få båndene igennem de andre, 
her har jeg med fordel brugten lukket saks til at hjælpe med at skubbe det igennem)


For at folde stjerne spidserne, foldes båndet bagom.


derefter forom.


Så foldes den sammen forom, så den danner en trekant og båndet skubbes ned under.
(dette gøres på alle 8 bånd - 4 på ene side og 4 på den anden side)


Det overskydende bånd klippes af helt tæt på kanten alle 8 steder.


For at sætte bånd eller snor i har jeg lavet et hul med en hultang, 
da det næsten ikke er til at stikke igennem de mange lag.

Hvis der skulle være noget i ikke lige forstår er i velkommen til at skrive til mig.


 Rigtig god arbejdslyst!

49 kommentarer:

  1. Hej Sofie..
    De er rigtigt fine dine stjerner.. Jeg har også lavet en af dem til min veninde pakkekalender.. :)
    Lige et alternativ til at folde stjerne strimlerne.. Du kan også lave strimler ved at bruge dobbeltklæbende vliseline, så du limer to stykker stof sammen, og derefter klipper dem ud i strimler.. Meget nemt.. :)
    Kan nu godt li farverne i den her, men jeg er nok også mere en farve pige end en udpræget liberty pige.. :)))

    SvarSlet
  2. Jep, det har jeg også prøvet - det er godt til hvis man vil have den extra dimension på som her:

    http://sofielegarth.blogspot.com/2010/08/lidt-hyggeligt-at-kigge-pa.html

    - hvor man også folder de sidste stjerne sider :-)

    SvarSlet
  3. Tak for en super DIY, det skal straks prøves af!
    Glæder mig helt vildt :o)

    SvarSlet
  4. Så lækker :) Jeg er totalt imponeret over din flotte retro stjerne - lige i min smag...men jeg er ikke så god til sådant..men vil gerne prøve denne - tak for step by step guide :)

    SvarSlet
  5. Tusen tusen takk for at du legger ut fremgangsmåten på disse fantastiske stjernene!Dette skal jeg prøve ut!:)
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  6. Eiiii... en fin DIY. 1000 tak. Jeg glæder mig allerede til at komme igang.

    SvarSlet
  7. So nice made!
    I love them!
    I will try but I don't think it will become so nice as yours!
    Thanks for your DIY support!
    Greetings,
    Bjør

    SvarSlet
  8. WOW! Jeg må prøve!! Takk for fin instruksjon :)

    Marit

    SvarSlet
  9. TAK alle sammen, håber på at se mange forskellige flettede julestjerner her på bloggen i December ;-)

    SvarSlet
  10. Tak for den fine DIY. Den skal helt sikkert afprøves:)

    SvarSlet
  11. Tusind tusind tusind millioner tak Sofie...har ventet i spænding på denne DIY :-D

    SvarSlet
  12. Skønne stjerner, du laver Sofie! Sådan en lille libertyflok ville pryde gevaldigt på mit juletræ, så tak fr DIY'en! :)

    SvarSlet
  13. fantastisk! Jeg har virkelig glædet mig til din DIY!! Den skal helt sikkert prøves!
    Tak :D

    kh Sarah

    SvarSlet
  14. Jeg har også glædet mig til din anvisning...jeg tror det ska afprøves snarest! Tak fordi du deler!

    SvarSlet
  15. Ih - hvor er dine stjerner fine! Og tak for DIY med flotte billeder til. Jeg har selv været i gang med papirversionerne (eller gavebånd). Jeg har lige lagt en lille vejledning på min blog til hvordan man fletter seks stjerner sammen, men det tror jeg ikke man kan med stof trods alt.

    Kig forbi: femthe.blogspot.com

    Mvh Anne-Mette

    SvarSlet
  16. Hei Sofie!

    Og tusen takk for fantastisk tips! Stjernene er allerede laget, og jeg har selvsagt linket til deg:-)
    Legger meg til som følger også, her var det jammen mye fint!!

    Ha en glad onsdag!

    Klem, Rosa

    SvarSlet
  17. Tusind tak for en fin DIY. Jeg vil straks gå i gang med at klippe strimler.

    Ha en dejlig torsdag.

    Vh Mette.

    SvarSlet
  18. de her bliver jeg nødt til at prøve! super fine, og stoffet er lige mig :)

    SvarSlet
  19. Jag måste också prova med tyg!
    Har tidigare gjort likadana men i papper. Då kan man också sätta ihop flera små stjärnor till en stor:
    http://www.benglan.blogspot.com/

    SvarSlet
  20. Hei! Flott blogg du har! Jeg har prøvd å lage stjerner, og har linket til deg og oppskriften i dag! Håper det er greit! Ha en fin dag!! :)

    SvarSlet
  21. Hei :)
    Tusen takk for fint forklart oppskrift på nydelig stjerne - har selv prøvd det nå, og det er jo bare så morsomt :)

    Marit

    SvarSlet
  22. Så fina blir sugen på att börja knepa och knåpa.

    Kram Maja

    SvarSlet
  23. Underbar, det kliar i fingrarna på mig:)

    SvarSlet
  24. WHAT A FANTASTIC AND BEAUTIFULL STARS1 I LIKE THEM VERY MUCH. GREAT JOB. gREETINGS FROM pETRA.
    www.nofliknifelje.blogspot.com

    SvarSlet
  25. Super flotte stjerner.

    Julehilsener

    Marlene

    SvarSlet
  26. Hej Sofie. super fin og nem DIY du har lavet, og billederne er rigtig gode og lette at forstå, hvilke gør det nemt for en nybegynder at lære. og må jeg lige tilføje, sikke en skøn stjerne der blev ud af det, stofferne er super fine blandet sammen, endnu en gang tak fordi du delte den fine stjerne.

    Glædelig jul

    Sara

    SvarSlet
  27. Super fed blog!! Og Så lækker DIY! Tusinde tak for den, glæder mig allerede til at komme igang i aften!!

    SvarSlet
  28. Og så fik jeg det afprøvet!! De bliver SÅ fine.. kan hilse at sige, at for at lette arbejdet med at folde hjørnerne til stjerne, og trække dem igennem, brugte jeg min roleauvender! En fifi lille sag fra stof og stil til nærmest ingen penge!! Her var den til stor hjælp med at trække stoffet igennem!!

    Glædelig jul!

    SvarSlet
  29. Hello! I'm petra from Hollland and I just made your beautifull stars. I made them from paper at first and tomorrow I'm gonna make them out of textile. Its very nice to make I think.Thanks for your tutorial. I could understand it even I don't understand a word of Danish. Good job! and a nice blog! I also startet a blog myself: www.nofliknifelje.blogspot.com

    SvarSlet
  30. så flott denne var! tusen takk for oppskriften :)
    jeg ble så inspirert at jeg måtte lage ei stjerne med EN gang! prøvde meg på klassiske julefarger første gangen..disse blir fine både på treet og i vinduet :)
    gunnhild

    SvarSlet
  31. Hvor er den bare fin! Og her gik jeg og troede, at den slags stjerner hørte julen til! :)

    God påske!

    SvarSlet
  32. Just found this tutorial on Pinterest. Veyr beautiful and I think I can even follow it without speaking a single word of Danish :-) Or wait, there is one: takk!!!

    SvarSlet
  33. Although I have tried to learn Danish through watching The Killing on the BBC, it's not really worked out for me.... so I will say thank you for the idea, and the lovely clear photos which are almost all I need. I hope you don't mind that I mentioning your tutorial on my blog today and using your lovely photo (with all the appropriate links of course). Hope that's ok.

    SvarSlet
  34. Thanks both Kirschenzeit and veryberryhandmade :-)
    All you need to know is that you have to ironing the ribbons very hard/flat ;-) merry x-mas to you!

    SvarSlet
  35. I saw this on another site and they sent me here. I think your stars are a really cool idea. I can start making them now to be ready for next Christmas year. Thank you, Debi

    SvarSlet
  36. Your stars are so beautiful! I love their colors and patterns! I have a tutorial for similar stars made from paper posted here: http://gratefulprayerthankfulheart.blogspot.com/2009/11/1-year-blogging-anniversary-tutorial.html

    So nice stopping by to visit with you!
    Kindly, Lorraine

    SvarSlet
  37. Just made one and it turned out super!

    SvarSlet
  38. What a neat idea and it doesn't look difficult at all. I will make one right now. Thanks for sharing!

    SvarSlet
  39. I love stars ! This is spectacular ! I think I will make one for my Christmas tree. Thank you for sharing the instructions. Peg

    SvarSlet
  40. I made stars similar to these from paper as a child. Now I am excited to make these for my friends - especially a family of Danish descent! Thank you so much for these instructions!

    SvarSlet
  41. Thank you for posting these easy to make stars. The instructions are easy to follow. Thanks for sharing.

    SvarSlet
  42. Bello y creativo!!! Gracias por compartir. Saludos desde Venezuela!

    SvarSlet
  43. Last year I blogged about your stars and provided a link to your blog--it is very popular! Thank you for sharing. (Here is my post: http://redflannelpantry.com/2012/11/14/stars-upon-thars/)

    SvarSlet
  44. Tak for anvisningen. Nu tør jeg prøve :-) Lisbet

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails